Brev:
Baby - mad, vand og vægt
16. august 2020
Alder:
9 mdr.
Baby - mad, vand og vægt
Kære Helen,
Vi har en baby på snart 9 måneder, som jeg har nogle spørgsmål om :)
- Hvor meget vand bør hun ca drikke til måltiderne? Jeg er i løbet af de sidste måneder begyndt at skære ned på amningerne, men da hun ikke altid virker ret glad for at skulle drikke vand, er jeg i tvivl om hun får nok væske. (Dog ammer jeg lidt ekstra igen på de særligt varme dage, vi har haft på det seneste). Hun får vand fra en almindelig børnekop, som vi holder for hende, men måske har du et andet forslag? (Hun har aldrig villet bruge sutteflaske, og vi har ikke prøvet med tudkop eller lignende).
- Indtil videre jeg vi madet hende med ske, når hun får grød og mos, og andre ting spiser hun så selv med fingrene. Hvornår bør hun selv kunne spise med skeen? Hvis vi putter mad på skeen og holder den foran hende, rækker hun selv ud og tager den, men vender den så ofte den forkerte vej i munden, så maden falder af...eller også hamrer hun skeen i bordet inden den kommer op til munden - og så er maden jo igen faldet af...
- For ca en måned siden vejede vores datter omkring 8,5 kg. I går vejede hun dog kun 8,3 kg (længde ca. 70 cm) - jeg tænker selv, at det skyldes kombinationen af at hun nu får mere fast føde hun selv spiser (og derfor lidt varierende portioner, en del ender jo på bordet og gulvet!), og så at hun begyndte at kravle for halvanden måned siden. Hun trives ellers generelt fint - men er det normalt med et lille vægttab i den periode?
Med venlig hilsen
L.