Baby - mad, vand og vægt

16. august 2020

Alder:
9 mdr.

Baby - mad, vand og vægt

Kære Helen,

Vi har en baby på snart 9 måneder, som jeg har nogle spørgsmål om :)

- Hvor meget vand bør hun ca drikke til måltiderne? Jeg er i løbet af de sidste måneder begyndt at skære ned på amningerne, men da hun ikke altid virker ret glad for at skulle drikke vand, er jeg i tvivl om hun får nok væske. (Dog ammer jeg lidt ekstra igen på de særligt varme dage, vi har haft på det seneste). Hun får vand fra en almindelig børnekop, som vi holder for hende, men måske har du et andet forslag? (Hun har aldrig villet bruge sutteflaske, og vi har ikke prøvet med tudkop eller lignende).

- Indtil videre jeg vi madet hende med ske, når hun får grød og mos, og andre ting spiser hun så selv med fingrene. Hvornår bør hun selv kunne ...

Annonce

... spise med skeen? Hvis vi putter mad på skeen og holder den foran hende, rækker hun selv ud og tager den, men vender den så ofte den forkerte vej i munden, så maden falder af...eller også hamrer hun skeen i bordet inden den kommer op til munden - og så er maden jo igen faldet af...

- For ca en måned siden vejede vores datter omkring 8,5 kg. I går vejede hun dog kun 8,3 kg (længde ca. 70 cm) - jeg tænker selv, at det skyldes kombinationen af at hun nu får mere fast føde hun selv spiser (og derfor lidt varierende portioner, en del ender jo på bordet og gulvet!), og så at hun begyndte at kravle for halvanden måned siden. Hun trives ellers generelt fint - men er det normalt med et lille vægttab i den periode?

Med venlig hilsen
L.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.